بررسی سیر داستان های مینیمالیستی فارسی از ابتدا تا امروز
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور استان مازندران - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده رحمت رحیمی ابوخیلی
- استاد راهنما مهدی خادمی کولایی حسین فامیلیان سورکی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
چکیده قصّه و داستان، قدمت بسیاری در بین انواع ادبی دارد. اگرچه اقتضای ماهیّت این گونه ی هنری، اطناب و دراز نویسی است؛ امّا ایجاز و کوتاه نگاری نیز کم و بیش در طول تاریخ- خصوصاً در مشرق زمین- با آن همراه بوده است. بعد از رشد و تعالی داستان کوتاهِ کلاسیک جهان، اواخر دهه ی شصت میلادی (قرن بیستم)، سبک و شیوه-ی مینی مالیسم از هنر وارد ادبیّات شد و در داستان کوتاه تأثیر گذاشت. در ایران نیز با نگاهی به گزیده نویسی ادبیّات کلاسیک، داستانک نویسی به سبک غربی از اواخر دهه ی سی شمسی آغازشد؛ هرچند بعد از گذشت چند دهه، تفاوت هایی در مضمون و تا حدودی ساختار و اجزا، بین داستانک ها و مینی مال – اعم از غربی و ایرانی- پدیدار شد؛ امّا با این وجود داستانک و مینی مال در این پژوهش یکی دانسته شده است. در فصول اوّلیّه ی پژوهش، تعاریفی از جایگاه، نام ها، عناصر و اجزای داستانک و مینی مال عرضه شد، و در ادامه ضمن معرّفی مینی مال نویسان معروف جهان، با نگاهی اجمالی به تک داستان ها و مجموعه داستان های نویسندگان ایرانی از دهه ی بیست تا نود شمسی، ساختار و محتوای آن ها مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفت. براین اساس در این پژوهش به این نکته رسیدیم که به گونه ی رسمی این شیوه ی داستانی درایران، با کتاب «درخانه اگر کس است» شروع می شود و در ادامه، در دهه های چهل و پنجاه شمسی، داستان هایی خلق شده اند که ناخواسته به برخی از ویژگی های این سبک نزدیک شده اند؛ با نظر به این که هرچند ایران هنوز تسلیم محض دنیای ماشینی نشده است و تسلّط تکنولوژی بر ادبیّات داستانی ایران به طور مطلق دیده نمی شود؛ امّا روند رو به رشد تک داستان ها و مجموعه های داستانی مینی مال، در دهه ی هفتاد و به ویژه هشتاد شمسی، به اوج خود می رسد و جسته و گریخته شاهد خلق مجموعه های داستانی مینی مال هستیم که بیش ترین نزدیکی و سنخیّت را با اصول داستان های مینی مال غربی دارند.
منابع مشابه
بررسی و تحلیل سیر تاریخی سیمای خانواده در رمان فارسی از ابتدا تا دهۀ 50
رماننویسی در ادبیات فارسی گونۀ ادبی جدیدی است که مقارن با مشروطه رواج یافت. این نوع ادبی در ایران همزمان با ورود به دورۀ نوین اجتماعی شکل گرفت و واقعگرایی و توجه به مسائل اجتماعی یکی از اصلیترین مضامین آن گردید. رمان واقعگرا در ایران به دلیل اهمیت و کارکرد خاص خود، همواره در تعامل با نهادهای اجتماعی بوده است و نویسندگان عموماً بیان واقعیتهای اجتماعی را برای خود نوعی رسالت میدانستهاند. یک...
متن کاملسیر تحول «ایهام» در کتابهای بلاغت فارسی از گذشته تا به امروز
ایهام پر رمز و رازترین و زیباترین شگرد شاعرانهای است که شاعران هنرور با به کارگیری آن، هنریترین و پروردهترین سرودههای خود را پرداختهاند و از آن برای ساخت و پرداخت سخنانی توی در توی و رازناک و به همین دلیل شگفتانگیز و ذهنانگیز بهرهها بردهاند. ایهام در بلاغت فارسی و عربی جایگاهی ویژه دارد و دارای ارزش زیباشناختی قابل توجهی است. بیشتر کتابهای بلاغی فارسی و عربی ایهام را آوردن کلمهای در ...
متن کاملسیر تحول «ایهام» در کتابهای بلاغت فارسی از گذشته تا امروز
ایهام پررمز و رازترین و زیباترین شگرد شاعرانهای است که شاعران هنرور با به کارگیری آن، هنریترین و پروردهترین سرودههای خود را پرداختهاند و از آن برای ساخت و پرداخت سخنانی توی در توی و رازناک و به همین دلیل شگفتانگیز و ذهنانگیز بهرهها بردهاند. ایهام در بلاغت فارسی و عربی جایگاهی ویژه دارد و دارای ارزش زیباشناختی قابل توجهی است. در این تحقیق سیر تاریخی این ترفند در کتابهای بلاغی از گذشته ...
متن کاملبررسی و تحلیل سیر تاریخی سیمای خانواده در رمان فارسی از ابتدا تا دهۀ ۵۰
رماننویسی در ادبیات فارسی گونۀ ادبی جدیدی است که مقارن با مشروطه رواج یافت. این نوع ادبی در ایران همزمان با ورود به دورۀ نوین اجتماعی شکل گرفت و واقعگرایی و توجه به مسائل اجتماعی یکی از اصلیترین مضامین آن گردید. رمان واقعگرا در ایران به دلیل اهمیت و کارکرد خاص خود، همواره در تعامل با نهادهای اجتماعی بوده است و نویسندگان عموماً بیان واقعیتهای اجتماعی را برای خود نوعی رسالت میدانستهاند. یک...
متن کاملسیر تحول «ایهام» در کتاب های بلاغت فارسی از گذشته تا به امروز
ایهام پر رمز و رازترین و زیباترین شگرد شاعرانه ای است که شاعران هنرور با به کارگیری آن، هنری ترین و پرورده ترین سروده های خود را پرداخته اند و از آن برای ساخت و پرداخت سخنانی توی در توی و رازناک و به همین دلیل شگفت انگیز و ذهن انگیز بهره ها برده اند. ایهام در بلاغت فارسی و عربی جایگاهی ویژه دارد و دارای ارزش زیباشناختی قابل توجهی است. بیشتر کتاب های بلاغی فارسی و عربی ایهام را آوردن کلمه ای در ...
متن کاملبررسی سیر تحول طلاکاری قرآنهای موزۀ آستان قدس رضوی از ابتدا تا دورۀ قاجار
قرآن کریم پراهمیتترین متن اسلامی است که همواره از ابتدای دورۀ اسلامی تاکنون اقوام مختلف جهان اسلام از جمله ایرانیان را بر آن داشته که بالاترین هنر خود را در آراستن آن به کار گیرند. هنرمندان ایرانی پس از اسلام هر ورق قرآن را با استفاده از طلا تبدیل به اثری نفیس در نهایت زیبایی کردهاند. هدف از انجام این پژوهش مشخص نمودن روند تزئین قرآنها با طلا بوده و این پرسش مطرح است که در طی قرون اسلامی میز...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور استان مازندران - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023